Informatie

Informatie over velgen

In de wereld van velgen worden er veel technische termen gebruikt en komt er veel informatie op u af. Het is vanzelfsprekend dat niet iedere velg op iedere auto past. Het onderscheid wordt gemaakt in de bandenmaat, inchmaat, velgmaat, steekmaat en ET waarde. Ook is de diameter van het naafgat belangrijk. Dat is de middelste ruimte van het hart van de velg die om de as van de auto valt. Hieraan kun je zien of de velg om de auto past.

Bandenmaat

Een wiel bestaat uit een band en een velg. Op de bandenmaat staat de binnendiameter van de band. Een band heeft bijvoorbeeld de volgende afmeting: 195/65R16. Het getal 16 staat in dit voorbeeld voor de binnendiameter. Voor meer informatie over de bandenmaat klikt u dan hier.

Inchmaat

De inchmaat is een maatvoering die de binnendiameter van een band aangeeft. Ook wordt de inchmaat gebruikt om de diameter van een velg aan te geven. Hoe groter de inchmaat, hoe groter de velg. Inch is een Engelse maatvoering die overal ter wereld wordt gebruikt. Eén inch is gelijk aan 2,54 cm.

Velgmaat

Op de velg staat ook een getal met een letter erachter. Het getal staat voor de velgbreedte weergegeven in inches. De letter die daarop volgt staat voor de hoorncode (vorm van het velgbed).

Steekmaat

De steekmaat van een velg is een code die de maat van de bevestigingspunten van een velg aangeeft. We nemen als voorbeeld steekmaat 5 x 100. Het eerste getal staat voor het aantal gaten waaruit een velg is opgebouwd. In dit geval heeft deze velg 5 bevestigingsgaten. De meeste velgen hebben 4 of 5 gaten. Velgen van oudere auto’s zijn soms uitgerust met 3 gaten en de meest moderne auto`s soms met 6 gaten. Het tweede getal van de steekmaat geeft de steekcirkel aan. De steekcirkel is de diameter van de denkbeeldige cirkel door het hart van de boutgaten weergegeven in millimeters. In het voorbeeld is dit 100 millimeter.

Informatie

ET waarde

De ET waarde van een velg is een getal. Dit getal staat voor het aantal millimeters dat het hart van de velg uit het midden staat. De afkorting ET staat voor ‘einpresstiefe’ wat wielbolling betekent. Deze maat staat vaak aan de binnenkant van de velg aangegeven. Hoe lager de ET waarde van een velg is, hoe verder het wiel naar buiten komt te staan. Spoorverbreders zijn een manier om de ET waarde van een velg te veranderen.

Overige informatie

Bovenstaande gegevens zijn allemaal van belang bij het bepalen van de juiste velg voor uw auto. Naast deze technische gegevens zijn er nog veel andere zaken en termen die te maken hebben met uw velg. Hierbij valt te denken aan wielsloten, centreerringen en wieldoppen. Wielsloten zijn er om uw velgen te beschermen tegen diefstal. Dit zijn bouten of moeren voorzien van een speciale kop. Hiervoor is dan ook een speciale sleutel (adapter) nodig om deze bouten of moeren los te draaien. Zonder deze adapter zijn uw velgen niet te demonteren. Bewaar deze adapter dus altijd goed en hou hem altijd binnen bereik. Centreerringen zijn ook een belangrijk onderdeel van het wiel. Het is een ring dat aan de binnenkant in het hart van de velg zit. Deze ringen maken het mogelijk om een velg op meerder automodellen te monteren. Bij iedere auto is de naafdikte anders. Een centreerring vult dit verschil op. Dan zijn er ook nog wieldoppen. Dit zijn schijven die op de velg geklikt worden. Een wieldop is ervoor bedoelt om de bouten uit het zicht te werken. Ook worden wieldoppen vaak gebruikt voor de sier. Tot slot ziet u soms de term breedset voorbij komen. Dit houdt in dat de velgen achter breder zijn dan de velgen aan de voorkant.

preloader