Riemen

Soorten riemen

Een auto heeft verschillende soorten riemen met allemaal een andere functie. De bekendste riem is waarschijnlijk de distributieriem. Daarnaast is er nog de V-snaar of V-riem en de multiriem. Elk van deze riemen dient een andere functie en zijn belangrijk bij het onderhoud van uw auto. Regelmatige controle van de riemen voorkomt dure reparaties.

V riemen Multi riemen

Distributieriem

De riem die we vaak allemaal wel kennen is de distributieriem. Niet iedere auto heeft een distributieriem. Sommige auto`s hebben een ketting in plaats van een distributieriem. De functie is echter hetzelfde. De riem of ketting drijft via de krukas de nokkenassen aan. En de nokkenassen bedienen de kleppen van de auto. De riem of de ketting moet erg sterk zijn om de trekkracht op te kunnen vangen. Een riem is gemaakt van sterk rubber met extra versterking en tanden die het slippen tegen gaan. Een distributieketting is gemaakt van gehard staal en gaat zo goed als niet stuk. Om die reden hoeft een ketting niet preventief vervangen te worden. Het voordeel van een riem ten opzichte van een ketting is dat deze minder geluid maakt en lichter van gewicht is. Het nadeel daarentegen is dat een distributieriem na verloop van tijd gaat slijten en vervangen dient te worden.

Slijtage van de distributieriem

Na een bepaald aantal gereden kilometers of na een aantal jaren dient de distributieriem vervangen te worden. Dit verschilt per type auto. U kunt hiervoor het beste contact opnemen met uw merkdealer. Zij kunnen u precies vertellen bij welke kilometerstand of na hoeveel jaar uw distributieriem vervangen dient te worden. Naast slijtage aan de riem kan het ook zo zijn dat uw distributieriem breekt. Dan bent u nog veel verder van huis. Bij het knappen van de distributieriem worden vaak andere auto onderdelen geraakt zoals de kleppen of de zuigers. Zo ontstaat er flinke motorschade wat weer een prijzige reparatie tot gevolg heeft. Vervang uw distributieriem dus op tijd!

V-snaar, V-riem of multiriem

De V-snaar of V-riem heeft zijn naam te danken aan de doorsnede van de riem. Deze heeft de vorm van een v. De multiriem is eigenlijk de vervanger van de V-riem die nog veel bij oudere auto`s te zien is. Vroeger hoefde een V-snaar alleen de dynamo en de waterpomp aan te drijven, maar bij nieuwere auto`s kwam daar later ook de stuurbekrachtiging en de airo pomp bij. Er is toen overgegaan op een multiriem. Het vervangen van een multiriem is vaak iets ingewikkelder dan het vervangen van een V-snaar.

Uw riemen vervangen bij Van Essen

De distributieriem of ketting is aan de buitenkant van uw auto niet te zien. Deze zit volledig ingebouwd. Het vervangen van de riem is dus een precies werkje. De montage moet nauwkeurig gebeuren en de riem mag niet dubbelgevouwen worden om hem te kunnen monteren. De riem kan daardoor gaan knikken wat de kwaliteit niet ten goede komt en wat op den duur problemen kan gaan opleveren. Ook is de spanning op de riem van groot belang. Onze vakkundige monteurs weten uit ervaring de juiste spanning in te stellen. Ook de V-riem of de multiriem moeten nooit te strak komen te liggen. Te weinig spanning is echter ook niet goed. Bij een te lage spanning gaan de riemen slippen en daardoor ontstaat er een naar gepiep dat onder uw motorkap vandaan komt. Dit moet zoveel mogelijk voorkomen worden, omdat dit indiceert dat de wrijving niet goed is. Bij Van Essen hebben we diverse V-riemen en multiriemen op voorraad. Distributieriemen moeten wij echter altijd voor u bestellen, omdat deze per type en merk auto verschillen.

preloader