Meteen naar de inhoud

Tom Coronel gastspreker tijdens ledenvergadering MKB Duiven

Afgelopen donderdag was autocoureur, zakenman en BN’er Tom Coronel gastspreker tijdens de ledenvergadering van het MKB Duiven. De titel van zijn spreekbeurt luidt: ‘De wereld verandert sneller dan je denkt’. Je zult hem maar winnen: de Loden Leeuw voor de meest irritante reclamespot met een BN’er. Die ‘eer’ vielen Tom Coronel en zijn tweelingbroer Tim vorig jaar ten deel voor hun filmpje voor autoverzekeraar Allsecur. Irritant of niet, Tom trots op de prijs. “Natuurlijk. Ik ben met competitie opgevoed. Zelfs een step wedstrijd rond de kerk wil ik winnen. Dus ook die reclameprijs, prachtig.”

Tom Coronel (43) is succesvol. Als autocoureur én als zakenman. Zijn spreekbeurt gaat over beide. Eerst komt zijn racecarrière aan bod, daarna zijn succes als internetondernemer. In 2011 werd Tom Coronel door de site Emerce gekozen tot ‘E-commerce man van het jaar’. Daarmee gold de oprichter van Create2Fit op dat moment als de meest invloedrijke Nederlandse professional op het gebied van e-commerce. Create2Fit is de overkoepelende organisatie van negen webshops en een showroom in Naarden voor consumentenproducten. Coronel verkocht het bedrijf in 2009 aan RFS Holding, het moederbedrijf van Wehkamp, maar werkt er nog steeds voor. Commerciële activiteiten en ‘new projects’ vallen onder zijn verantwoordelijkheid. “We hebben Create2Fit in 2001 opgericht. Niemand geloofde nog in e-commerce, maar wij wel. Het is zoals met alles: als je ergens in gelooft en het leuk vindt wat je doet, moet je ervoor gaan. Keihard werken, altijd blijven doorontwikkelen, altijd blijven investeren, en dan wordt input output”, aldus Tom Coronel, die ook mede-eigenaar is van een kartbaan in Huizen in Noord-Holland.

Het competitieve zit er bij Tom Coronel zowel van moeders als vaders kant ingebakken. Het uitte zich als eerste in de sport. Van monteur van zijn broers werkte hij zich op tot succesvol autocoureur. Hij reed in verschillende klassen, deed meerdere keren mee aan de 24 uurs race van Le Mans (onder anderen met Jan Lammers) en in 2009 met zijn broer Tim aan de Dakar-rally in Zuid-Amerika. De laatste jaren is Tom Coronel deelnemer aan het wereldkampioenschap voor toerwagens, een competitie van twaalf races over de hele wereld. Toch kent zelfs het succesverhaal van Tom Coronel een smetje. Nadat hij in 1997 zijn grootste succes behaalde als coureur (het winnen van de ‘International Masters of Formula 3’), werd hij testrijder voor het Formule 1-team van Arrows. Het lukte hem echter niet een plek te veroveren in het team. Uiteraard volgt Tom Coronel momenteel de carrière van Max Verstappen op de voet. Een wereldtitel voor de Nederlander is volgens hem een kwestie van tijd. “Honderd procent. Die jongen is van jongs af aan alleen maar met autosport bezig en heeft meer talent dan wie ook. Ook hier geldt: input is output.”

Op 19 mei in Duiven (‘Achter Arnhem toch?’) vertelt spraakwaterval Tom Coronel niet alleen zijn levensverhaal. Hij is als geen ander in staat de koppeling te maken met datgene waar ondernemers dagelijks mee bezig zijn: ondernemen. Tom: “Ik wil inspireren en ik geef tips en tricks vanuit een vooruitstrevende visie. Vast één tip? Vernieuwen, niet blijven hangen in wat je doet.”

Op de foto staan van links naar rechts: Robert Jansen (eigenaar van ABCO Beveiliging), Tom Coronel en Dick van Essen.